We zijn vorig weekend eindelijk naar Groningen gevaren. Het vaarverbod i.v.m de hoge waterstanden in Friesland en Groningen waren die week uiteindelijk opgeheven.
Vooraf wisten we al dat we het hele traject van Harlingen naar Groningen niet in een keer konden halen: de Zernikebrug in Groningen draaide tot 16.00 uur. Daarom hebben we besloten om de reis in twee dagen te maken. De wind op de eerste dag was ongeveer windkracht 5-6, de tweede dag ongeveer 4.
De motor liep prima. Grotendeels voeren we 1500 toeren, maar ook de stukken die we 1800 toeren hebben gevaren kon de motor probleemloos aan.
Het schip stuurt heel goed. Volgens de werf zou het schip nog beter manoeuvreerbaar zijn wanneer de dieseltanks helemaal vol zouden zijn.
Het aan- en afmeren, zelfs met deze windkracht, ging goed. Bij het afmeren hebben we ruimschoots de tijd genomen om de vaareigenschappen van de Nuver te leren kennen, maar ook om zelf te leren hoe we het goed kunnen aanpakken.
Rond drie uur zijn we in Groningen aangekomen.
De havenmeester maakte een mooie foto op het moment dat we door de brug voeren.
We liggen nu een week in Groningen. We hebben een paar dagen nachtvorst gehad en de laatste paar dagen veel regen. De motor hadden we na aankomst winterklaar gemaakt.
De verwarming doet het prima; we kunnen het bij thuiskomst snel warm krijgen.
Tot slot nog een aantal impressies van onze ligplaats en het wonen aan boord. De lucht is al blauw van de naderende regenbui.
Bedankt, iedereen die onze weblog gevolgd heeft en dank aan iedereen die op de een of andere wijze betrokken waren bij de bouw en zo trouw en hartelijk met ons meeleefden en zo leuk reageerden op onze berichten.
We vonden het een hele leuke tijd. Deze weblog blijft nog wel een tijdje op internet.
Aan alle familie, vrienden en collega's zeggen we: tot ziens aan boord ! Jullie zijn van harte welkom.
John en Anneke
aardig nuver :-)
BeantwoordenVerwijderenWat een Plaatje!
En een mooie ligplaats zo te zien.
We komen zeker een keer kijken.
groetjes,
Yvonne & Harm